PLAN
O SMJERNICAMA POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIM MJERAMA ZAPOŠLJAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2025. GODINU
Sarajevo, april 2025. godine
1. UVOD
Na osnovu odredbi Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br.21/03 i 43/09.), Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine je, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, sačinila prijedlog "Plana o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2025. godinu".
Polazne osnove za kreiranje ovog dokumenta predstavljali su prioritetni ciljevi navedeni u programima rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH, Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH za 2025. godinu, koji su prihvaćeni od strane nadležnih ministarstava i institucija.
Izvori finansiranja za realizaciju ovih aktivnosti su prvenstveno odobreni budžeti institucija koje realiziraju ove aktivnosti, uz dodatna sredstva osigurana putem realizacije projekata finansiranih iz stranih kredita i donacija i sredstava iz budžeta vlada entiteta i Brčko distrikta BiH namijenjenih podršci realizaciji programa aktivnih mjera na tržištu rada.
"Plan o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2025. godinu" su sačinili predstavnici navedenih institucija (Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH). Izrazi u ovom dokumentu koji su napisani u jednom gramatičkom rodu odnose se podjednako na muški i ženski rod.
2. ANALIZA SITUACIJE NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2024. GODINI
Tokom 2024. godine ekonomija u zemljama EU suočila se sa izazovima i skromnim ekonomskim rastom. Međutim, intenzitet ekonomskih aktivnosti u Bosni i Hercegovini ukazuje na nešto snažniji oporavak. Prema trenutno raspoloživim podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine (BHAS-a), u trećem kvartalu 2023. godine Bosna i Hercegovina je ostvarila stopu ekonomskog rasta od 2,6%
1 u odnosu na isti kvartal prošle godine, čime se nastavio trend rasta ekonomske aktivnosti. Također, posmatrano na godišnjem nivou, za period I-XII 2024. godine u odnosu na I-XII 2023. godine, došlo je do pada fizičkog obima industrijske proizvodnje od 4,2%. Što se tiče vanjskotrgovinske robne razmjene, u 2024. godini bilježi se pad vrijednosti izvoz na godišnjem nivou za 3,7%, kao posljedica stagnacije ekonomske aktivnosti u EU i smanjenja tražnje za bh robom u zemljama glavnim trgovinskim partnerima, i umjereni rast uvoza za 3,2% u odnosu na isti period prethodne godine .
Pozitivna kretanja na tržištu rada su nastavljena i u 2024. godini praćena rastom broja zaposlenih (u 2024. godini prosječan broj zaposlenih iznosio je 855,7 hiljada i bio je veći za 0,7% u odnosu na 2023. godinu) i padom broja nezaposlenih lica (prosječan broj nezaposlenih lica u 2024. godini iznosio je 328,6 hiljada i smanjen je za 5,8% u odnosu na prosjek 2023. godine). Prosječna mjesečna neto plata po zaposlenom za 2024. godinu iznosila je 1.381 KM
2 i u odnosu na isti period 2023. godine nominalno je veća za 7,5%.
Osnovna kretanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini
U Bosni i Hercegovini u 2024. godini nastavljena su pozitivna kretanja na tržištu rada. Podaci ukazuju na blago povećanje zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti tokom 2024. godine, uz kontinuiranu potrebu poslodavaca za novim radnicima. Uprkos padu nezaposlenosti tržište rada u Bosni i Hercegovini se suočava sa nedostatkom ekonomske dinamike, kao i strukturnim problemima. Rast zaposlenosti usporen je u 2024. godini i iznosi 0,7% u odnosu na prethodnu godinu, kada je iznosio 1,1%, a broj registrovanih nezaposlenih osoba smanjen je za 5,8%.
Tabela
1. Stanje tržišta rada u BiH u 2024. godini – prosjek godine
|
|
Bosna
i Hercegovina
|
Federacija
BiH
|
Republika
Srpska
|
Brčko
distrikt BiH
|
Ukupno
registrovana zaposlenost
|
žene
|
389.094
|
243.814
|
137.648
|
7.632
|
muškarci
|
466.669
|
303.848
|
152.672
|
10.150
|
ukupno
|
855.764
|
547.662
|
290.320
|
17.782
|
Ukupno
registrovana nezaposlenost
|
žene
|
194.129
|
156.857
|
30.033
|
7.239
|
muškarci
|
134.494
|
103.442
|
26.290
|
4.762
|
ukupno
|
328.623
|
260.298
|
56.323
|
12.001
|
Izvor: Agencija za statistiku, Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Također, i rezultati anketnih podataka o radnoj snazi, koji nisu uporedivi sa administrativnim, ukazuju na pad stope nezaposlenosti za 1,4 postotna poena, sa 13,6% (treći kvartal 2023. godine), na 12,2% u trećem kvartalu 2024. godine i povećanje stope zaposlenosti (stopa zaposlenosti se prema podacima iz Ankete o radnoj snazi u trećem kvartalu 2024. godine povećala za 1,8 postotnih poena).
Broj zaposlenih lica u Bosni i Hercegovini u 2024. godini povećan je u odnosu na 2023. godinu. Prosječan broj zaposlenih lica u 2023. godini iznosio je 855.764 i u odnosu na prosjek u 2023. godini povećao se za 6.275 lica ili 0,7%. Od ukupnog broja zaposlenih lica u 2024. godini, 389.094 ili 45,5% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH u 2024. godini, broj registrovanih zaposlenih lica u Federaciji BiH povećan je za 6.401 ili 1,2%, dok je u Republici Srpskoj smanjen za 67 ili 0,02%, a u Brčko distriktu BiH smanjen je za 59 lica ili 0,3% u odnosu na 2023. godinu.

Izvor: Agencija za statistiku BiH, Federalni zavod za statistiku, Republički zavod za statistiku Republike Srpske
U 2024. godini zabilježen je pad broja nezaposlenih lica na evidencijama zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini.
Prosječan broj nezaposlenih lica u 2024. godini iznosio je 328.623 i u odnosu na prosjek u 2023. godini smanjio se za 20.295 ili 5,8%. Od ukupnog broja lica koja traže zaposlenje u 2024. godini, 194.129 ili 59,1% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH

Izvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Što se tiče kvalifikacione strukture, najveće učešće u ukupnoj nezaposlenosti u 2024. godini u Bosni i Hercegovini činile su osobe sa trećim stepenom obrazovanja odnosno KV radnici 31,2%, zatim NKV radnici 29,4%, te radnici sa SSS 28,2%. Prema kvalifikacionoj strukturi nezaposlenih žena stanje je nešto drugačije i najviše je nezaposlenih žena sa srednjom stručnom spremom 31,5%, 29,8% je NKV radnica, a 25,9 % čine KV radnice. Posmatrano po entitetima, što se tiče kvalifikacione strukture u Federaciji BiH najviše je nezaposlenih KV radnika, zatim NKV radnika, a onda slijede radnici sa SSS, u Republici Srpskoj najviše nezaposlenih čine radnici sa SSS, zatim KV radnici, te NKV radnici, dok je u Brčko distriktu BiH nešto drugačiji odnos i najviše je nezaposlenih NKV radnika, zatim slijede KV radnici, te radnici sa SSS.

Broj korisnika prava po osnovu nezaposlenosti povećan je u odnosu na 2023. godinu. U 2024. godini prosječan broj korisnika novčane naknade u Bosni i Hercegovini bio je 15.391 ili 4,7% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih lica, od čega 7.674 žene. Ovaj broj se u odnosu na 2023. godinu, povećao za 5,1%. U Federaciji BiH broj korisnika novčane naknade povećan je za 6,1%, u Republici Srpskoj za 1,3%, a u Brčko distriktu BiH za 23,3% u odnosu na 2023. godinu.

Izvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
U 2024. godini, sa evidencija Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH ukupno je zaposleno 96.703 nezaposlena lica. Broj zaposlenih sa evidencije u odnosu na 2023. godinu bio je manji za 2.301 lice ili 2,3%. Ukupno zaposlenih žena sa evidencije, u istom periodu, bilo je 52.483 ili 54,3% od ukupnog broja zaposlenih lica. U Federaciji BiH u 2024. godini sa evidencija je zaposleno 74.240 lica (40.132 žene) što je za 1,3% manje u odnosu na 2023. godinu, u Republici Srpskoj 20.844 lica (11.504 žene) što je za 6,1% manje, a u Brčko distriktu BiH 1.619 lica (847 žene) i ovaj broj je veći za 3,5% u odnosu na 2023. godinu.

Prema podacima iz
Ankete o radnoj snazi u trećem kvartalu 2024. godine
3, u Bosni i Hercegovini manje od polovine radno sposobnog stanovništva čine aktivne osobe. Stopa aktivnosti od 49,6% vrlo je niska po međunarodnim standardima i značajno je viša za muškarce (61,2%) nego za žene (38,6%). U odnosu na treći kvartal 2023. godine, stopa aktivnosti u Bosni i Hercegovini povećala se za 1,3 postotna poena. Stopa aktivnosti u trećem kvartalu 2023. godine u Federaciji BiH iznosila je 50,2%, u Republici Srpskoj iznosila je 49,0%, a u Brčko distriktu BiH stopa aktivnosti bila je 41,5%.
Stopa zaposlenosti u trećem kvartalu 2024. godine u Bosni i Hercegovini iznosila je 43,6% i bila je značajno viša za muškarce 55,2%, nego za žene 32,6%. U odnosu na treći kvartal 2023. godine, stopa zaposlenosti povećala se za 1,8 postotnih poena. U Federaciji BiH stopa zaposlenosti u trećem kvartalu 2024. godine iznosila je 43,3%, u Republici Srpskoj iznosila je 44,9%, a u Brčko distriktu BiH stopa zaposlenosti bila je 34,1%.
Anketna stopa nezaposlenosti značajno je manja od registrovane i na nivou Bosne i Hercegovine u trećem kvartalu 2024. godine iznosila je 12,2% (9,9% za muškarce i 15,5% za žene). U odnosu na treći kvartal 2023. godine, stopa nezaposlenosti smanjila se za 1,4 postotna poena. Stopa nezaposlenosti bila je najviša među mladim osobama starosti 15 do 24 godine i iznosila je 31,4% (30,5% za muškarce i 33,5% za žene). U Federaciji BiH stopa nezaposlenosti u trećem kvartalu 2024. godine iznosila je (13,9%), u Republici Srpskoj iznosila je 8,4%, a u Brčko distriktu BiH stopa nezaposlenosti bila je 17,8%.
Tabela
5. Anketa o radnoj snazi 2023.-2024.– mjere aktivnosti stanovništva u BiH i
entitetima (%)
|
|
BiH
|
Federacija BiH
|
Republika Srpska
|
Brčko
distrikt BiH
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
Stopa
aktivnosti (%)
|
III kvartal 2023.
|
48,3
|
36,8
|
49,0
|
36,5
|
47,4
|
37,6
|
42,5
|
34,3
|
III kvartal 2024.
|
49,6
|
38,6
|
50,2
|
38,5
|
49,0
|
39,3
|
41,5
|
31,4
|
Stopa
zaposlenosti (%)
|
III kvartal 2023.
|
41,8
|
30,7
|
41,3
|
29,4
|
43,2
|
33,5
|
33,5
|
25,2
|
III kvartal 2024.
|
43,6
|
32,6
|
43,3
|
31,7
|
44,9
|
34,8
|
34,1
|
24,7
|
Stopa
nezaposlenosti (%)
|
III kvartal 2023.
|
13,6
|
16,7
|
15,6
|
19,3
|
(9,0)
|
(11,1)
|
21,3
|
(26,7)
|
III kvartal 2024.
|
12,2
|
15,5
|
13,9
|
17,6
|
(8,4)
|
(11,3)
|
17,8
|
(21,3)
|
() podatak je manje pouzdan
|
|
|
|
|
|
|
|
Izvor: Agencija za statistiku BiH, Federalni zavod za statistiku, Republički zavod za statistiku Republike Srpske.
3. SMJERNICE POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIH MJERA ZAPOŠLJAVANJA
3. SMJERNICE POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIH MJERA ZAPOŠLJAVANJA U 2025. GODINI
U definisanju osnovnih programskih aktivnosti za 2025. godinu uzeta su u obzir dešavanja na tržištu rada u BiH, sagledavajući i uticaj tržišta rada u okruženju, kao i ekonomskie pokazatelje u vezi sa poremećajima na globalnom tržištu rada i uticaj na prostor Bosne i Hercegovine u svim segmentima. To se prije svega odnosi na određene izmjene i privredne aktivnosti u pojedinim granama privrede i privrednim djelatnostima.
Izražene negativne demografske promjene, ubrzano starenje stanovništva, negativan prirodni priraštaj, evidentna emigracija radne snage svih profila, kontinuirano smanjenje broja učenika i studenata, uticaj negativnih globalnih ekonomskih kretanja, inflacija, smanjena procjena rasta bruto društvenog proizvoda, globalna energetska kriza, posljedice ratnih dešavanja u svijetu, brze tehnološke promjene, kriza u rudarskom sektoru, "rad na crno", visok udio nekvalifikovanih osoba u radnoj snazi i značajan udio neaktivnih u radno sposobnom stanovništvu, te brojni drugi faktori predstavljat će veliki izazov u narednom periodu za privredni sektor, javne službe za zapošljavanje, ali i za cijelu Bosnu i Hercegovinu.
Potražnja za radnom snagom ima blagi trend rasta, ali sa znatno manjim intenzitetom u odnosu na prethodne dvije godine. Međutim, značajan dio oglašenih slobodnih radnih mjesta se i dalje otežano popunjava, zbog nedostatka određenih profila zanimanja na širem području, odnosno zbog nepodudarnosti ponude i potražnje na tržištu rada s aspekta zanimanja i stručnih kompetencija, a što ukazuje na strukturnu nezaposlenost uzrokovanu brojnim naprijed navedenim faktorima. Između ostalog, potrebno je sistemski pristupiti jačanju i unapređenju srednjeg stručnog i visokog obrazovanja, poboljšanju kvalitete praktične nastave, te organizovanju obuke radne snage za konkretne poslove i poduzimati sistemske mjere na poboljšanju uslova na tržištu rada i životnog standarda, te time i na zadržavanju radne snage.
U predstojećem periodu očekuje se snažna borba za stabilizaciju ekonomskih prilika, te će i planirane aktivnosti, tj. realizacija postavljenih ciljeva zavisiti od razvoja situacije uzrokovane globalnim ekonomskim, socijalnim, energetskim prilikama i stanjem u međunarodnim odnosima, ali i lokalnim prilikama, uzrokovanim prirodnim nesrećama i prilagođavanjem novom načinu poslovanja.
Programima rada za 2025. godinu planirane su aktivnosti koje su usmjerene na dalje unapređivanje mjera aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Jedan od prioriteta su svakako mjere aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Analiza i praćenje potreba tržišta rada, procjena efikasnosti postojećih mjera i povećanje kvaliteta usluga ključnim korisnicima su također prioriteti. Zavodi i službe zapošljavanja u BiH su se u planiranim aktivnostima u 2025. godini opredijelili za osnovne smjernice politika tržišta rada koje predviđaju sljedeće:
1.
Nastaviti doprinos ekonomskom i društvenom razvoju povećanjem nivoa zaposlenosti kroz inkluzivnost tržišta rada sa fokusom na zapošljavanje ugroženih kategorijaNajvažniji zadaci Institucija i službi za zapošljavanje u BiH u 2025 godini uključivaće dvije važne aktivnosti:
- Provođenje mjera aktivne politike zapošljavanja s ciljem unapređenja usluga nezaposlenim licima i poslodavcima, u cilju brže integracije nezaposlenih lica na tržište rada,
- Adekvatan odgovor na izražene demografske promjene, evidentnu migraciju radne snage, starenje stanovništva, uticaj negativnih ekonomskih kretanja u svijetu, tehnološke promjene, "neobilježen rad", visok udio nekvalifikovanih lica u radnoj snazi i udio neaktivnog u radno sposobnom stanovništvu.
Kada je u pitanju provođenje programa zapošljavanja u 2025. godini očekivanja su da programi budu usmjereni na zapošljavanje i samozapošljavanje nezaposlenih lica u privredi kao i zapošljavanje ugroženih kategorija nezaposlenih lica. Takođe, u toku 2025. godine nastavlja se provođenje projekata koji se finansiraju iz IPA sredstava: EU4Employment (EUzaZAPOŠLJAVANJE), LEP 2 - Podrška lokalnim partnerstvima za zapošljavanje – faza II i ESAP 3 – Platforma za zapošljavanje i socijalna pitanja – III faza, gdje se fokus stavlja na rad sa ugroženim grupama na tržištu rada, njihova aktivacija i zapošljavanje putem inovativnih mjerea na tržitu rada. U ovim projektima ključna je uloga zavoda i službi zapošljavanja u BiH.
2. Unaprijediti programe/mjere aktivne politike zapošljavanja u cilju efikasne integracije nezaposlenih osoba na tržištu rada, posebno lica u nepovoljnom položaju
U 2025. godini zavodi i službe zapošljavanja u BiH će provoditi programe koji su pretežno usmjereni na ugrožene grupe na tržištu rada i podršku zapošljavanju u realnom sektoru privrede. Zarazliku od ranijih godina, povećani su obimi programa vezanih za aktivaciju ciljnih grupa, te programi raznih obuka za tražena zanimanja na tržištu rada. Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovaće se kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Individualna i grupna savjetovanja nezaposlenih lica;
- Povećanje aktivacije na tržištu rada;
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Rad sa poslodavcima;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informisanja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja.
U 2025. godini planiraju se provesti programi aktivne politike zapošljavanja koji obuhvataju programe sufinansiranja zapošljavanja i samozapošljavanja, te obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada i obuke uz rad kod poznatog poslodavca. Očekuje se i realizacija, uz podršku Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH, programa sufinansiranja zapošljavanja i samozapošljavanja Roma. Svi ovi programi se odnose na podršku nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla, obuku/pripremu za rad, podsticanje zapošljavanja kod poslodavaca i poticanje samozapošljavanja tj. pokretanje i registraciju poslovnih aktivnosti (Start up programi). U 2025. godini planiran je nastavak ranijih i provođenje novih projekata aktivne politike zapošljavanja koji se odnose na zapošljavanje ili samozapošljavanje ciljnih grupa, a svi planirani programi su prikazani u Poglavlju 4. Planirane mjere aktivnih politika zapošljavanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini.
3. Brzo i efikasno izvršavanje svih poslova vezanih za ostvarivanje prava nezaposlenih, kao i blagovremenu isplatu ostvarenih materijalnih prava
Svako registrovano nezaposleno lice, u skladu sa važećim zakonima o zapošljavanju u BiH, ostvaruje i prava za slučaj nezaposlenosti koja podrazumijevaju i novčana davanja i to:
- pravo na novčanu naknadu,
- pravo na zdravstveno osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
- pravo na penziono osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
- uplatu doprinosa za PIO, ukoliko se sa tim stažom osiguranja ispunjavaju uslovi za starosnu penziju.
U 2024. godini prosječan broj korisnika novčane naknade u Bosni i Hercegovini bio je 15.391 ili 4,7% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih lica, a ovaj broj se u odnosu na 2023. godinu povećao za 5,1%. Tokom 2025. godine očekuje se da broj zahtjeva i donesenih rješenja bude isti ili veći u odnosu na nivo iz 2024. godine.
4 . Unaprijediti sistem rada i funkcionisanja zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini
U 2025. godini će zavodi i službe zapošljavanja u Bosni i Hercegovini dati značaju na unapređenju sistema rada službi zapošljavanja, a naročito u oblasti informatizacije i kompjuterizacije poslovnih procesa i usluga klijentima. Naročito je važno provođenje RECONOMY projekta – ,,Modernizacija usluga javnih službi za zapošljavanje za bolje ekonomske prilike", koji je pokrenula Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (SIDA), a provodi ga Helvetas Swiss Intercooperation u saradnji sa Švedskom javnom službom za zapošljavanje. Projekat podrazumjeva unapređenje informatičke (aplikativne i komunikacijske) podrške poslovnim procesima, kao i sistema izvještavanja kroz usklađenost informacionog sistema sa potrebama poslovnih procesa.
Glavne aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u BiH u ovom segmentu u 2025. godini biće usmjerene i na:
- praćenje i analizu stanja i potreba tržišta rada, kretanja zapošljavanja, zaposlenosti i nezaposlenosti;
- jačanje i razvoj preduzetništva kroz projekte finansiranja i sufinansiranja samozapošljavanja i provođenje programa pripreme za zapošljavanje osoba, kao i programe obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije;
- unapređenje programa saradnje u cilju povlačenja sredstava iz međunarodnih fondova i udruživanja sredstava sa drugim organizacijama i institucijama.
4. PLANIRANE MJERE PROGRAMA AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2025. GODINI
Mjere iz ovog dokumenta su prilagođene potrebama i zahtjevima tržišta rada i usklađene su sa okvirnim strateškim, zakonskim i planskim dokumentima u oblasti zapošljavanja u BiH na svim nivoima. U skladu sa postojećim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini, aktivne politike zapošljavanja sprovode:
- U Federaciji BiH – Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja,
- U Republici Srpskoj – Zavod za zapošljavanje Republike Srpske, i
- U Brčko distriktu BiH – Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Aktivnosti oko koordinacije posredovanja u zapošljavanju državljana Bosne i Hercegovine u drugim državama, iniciranje potrebnih aktivnosti kod entitetskih zavoda za zapošljavanje i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH da se zajedno i u saradnji sa poslodavcima, sindikatima, obrazovnim ustanovama i drugim udruženjima organiziraju i sprovode programi profesionalnog usmjerenja i obrazovanja u svrhu većeg zapošljavanja i drugih oblika aktivne politike zapošljavanja, zajednički obavljaju Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.1. FEDERACIJA BiH
Strateški okvir za izradu Programa rada Federalnog zavoda za zapošljavanje za 2025. godinu je zasnovan na Zakonu o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih ("Službene novine Federacije BiH", br. 55/00, 41/01, 22/05 i 9/08).
U kontekstu unapređenja stanja na tržištu rada, nakon osiguranja potrebnih sredstava za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenih osoba, djelovanje će se fokusirati na poticanje potražnje za radnom snagom; poboljšanje ponude radne snage, konkretno nezaposlenih osoba i njihovog pristupa zapošljavanju, vještinama i kompetencijama, te na unapređenje aktivnosti javnih službi za zapošljavanje i saradnje s drugim partnerima na tržištu rada.
U cilju poboljšanja uvjeta i ublažavanju negativnih uticaja na tržištu rada u Federaciji BiH, prije svega radi poboljšanja zapošljivosti nezaposlenih osoba, poticanja potražnje za radnom snagom, jačanje partnerstva na tržištu rada, realizovat će se mjere koje će dati doprinos u ekonomskom osnaživanju stanovništva i razvoju ljudskih resursa i pružanju podrške poslovnim subjektima u zapošljavanju.
4.1.1. MJERE AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA
Federalni zavod za zapošljavanje će i u 2025. godini, nakon što se osiguraju potrebna sredstva za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenih osoba, svoje primarne aktivnosti usmjeravati u razvoj aktivne politike zapošljavanja, u skladu sa potrebama tržišta rada, a koje će se realizirati u saradnji s kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim institucijama i organizacijama.
Stoga Federalni zavod za zapošljavanje planira da, u saradnji sa kantonalnim službama zapošljavanja, u 2025. godini usvoji programe aktivne politike zapošljavanja, prije svega, program sufinansiranja zapošljavanja, program sufinansiranja samozapošljavanja, tj. pokretanja i registracije poslovnih aktivnosti (start up), te program obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada i obuke uz rad kod poznatog poslodavca, a sve u cilju efikasne integracije nezaposlenih osoba na tržištu rada u Federaciji BiH, posebno osoba u nepovoljnom položaju, te povećanja njihove zapošljivosti i usklađivanja vještina sa zahtjevima tržišta rada. Također, realizirat će se program sufinansiranja (samo)zapošljavanja u oblasti poljoprivrede, a uz podršku Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH planirana je realizacija programa sufinansiranja (samo)zapošljavanja Roma.
Postojeći programi će se po potrebi unapređivati, a novi razvijati, u skladu sa zakonskim propisima te uspješnim rezultatima koji su se pokazali kao primjeri dobre prakse. Programima će se omogućiti jednak pristup za sve na tržištu rada i promovisati rodna ravnopravnost i inkluzivnost, a bit će usklađeni sa okvirnim strateškim dokumentima u oblasti rada i zapošljavanja, te principima gender odgovornog budžetiranja. Aktivnosti Federalnog zavoda za zapošljavanje na realizaciji programskih zadataka i ciljeva, između ostalog temeljenih i na analizi stanja i kretanja na tržištu rada, ostvarivat će se u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim partnerima na zakonitom, nediskriminirajućem, stručnom, socijalno i rodno osjetljivom i efektivnom provođenju politike zapošljavanja.
Cilj je pružiti podršku nezaposlenim osobama, ali i poslodavcima, da lakše prevaziđu probleme i novonastale snažne promjene na tržištu rada i poslovanju. Također, uspostavljanjem partnerstava sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, provodit će se i mjere koje odgovarajućim aktima i dokumentima utvrde Vijeće ministara BiH i Vlada Federacije BiH, a koje su usmjerene na poboljšanje uvjeta na tržištu rada i povećanje zaposlenosti u Federaciji BiH. Planirano je da u 2025. godini programima aktivne politike zapošljavanja bude obuhvaćeno
10.500 nezaposlenih osoba.
Radi efikasnog provođenja mjera aktivne politike zapošljavanja i kvalitetnog usaglašavanja ponude i potražnje na tržištu rada, a s obzirom na finansijske mogućnosti, eventualne grantove ili iskazanu zainteresiranost partnera i ciljnih grupa, pojedinačne mjere, programi i projekti, ali i broj nezaposlenih koji će biti obuhvaćen tim mjerama, iskazan u ovom programu, kao i druge aktivnosti, prema potrebi, usklađivat će se izmjenama i dopunama programa i/ili Finansijskog plana za 2025. godinu.
4.1.1.1. PROGRAMI SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA, SAMOZAPOŠLJAVANJA I OBUKE
Cilj provođenja ovih programa je podršku za
10.000 osoba sa evidencije nezaposlenih u Federaciji BiH sa posebnom rodnom i socijalnom osjetljivošću radi jačanja njihove konkurentnosti i brže integracije na tržištu rada, sprečavanja dugotrajne nezaposlenosti, te stvaranja uslova za sticanje prvog radnog iskustva, samozapošljavanje, tj. registraciju/pokretanje samostalne djelatnosti/privrednog društva.
Za realizaciju programa u 2025. godini planirana su sredstva u iznosu od 169.314.391,50 KM 4. Partneri u provođenju ovog projekta su kantonalne službe za zapošljavanje, poslodavci, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH i drugi zainteresirani subjekti.
Planirano je provođenje slijedećih programskih aktivnosti:
Sufinansiranje zapošljavanja kod poznatog poslodavaca,
Sufinansiranje samozapošljavanja kroz pokretanje Start up biznisa,
Sufinansiranje obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada,
Sufinansiranje obuke uz rad kod poznatog poslodavca,
Sufinansiranje društveno korisnog rada.
Predviđeno je da program obuhvati nezaposlene osobe iz slijedećih ciljnih grupa:
Mladi (bez radnog iskustva – pripravnici i ostali)
Žene
Osobe dobi preko 40 godina
Dugotrajno nezaposlene osobe (prijavljene na evidenciju 12 i više mjeseci)
Osobe nižih kvalifikacija ili bez kvalifikacija
Osobe s invaliditetom
Djeca i supružnici osoba s invaliditetom od 60% i više
Demobilisani borci i djeca nezaposlenih demobilisanih boraca
Članovi porodica šehida/poginulih branilaca
Članovi domaćinstva u kojem ni jedan član nije zaposlen
Romi
Poljoprivrednici
Samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djeteta sa posebnim potrebama i roditelji teško bolesne djece, bivši štićenici doma za nezbrinutu djecu
Žrtve nasilja, civilne žrtve rata, liječeni ovisnici i dr.
4.1.1.2 PODRŠKA RAZVOJU POSREDOVANJA U ZAPOŠLJAVANJU I PRIPREMA ZA RAD
Posredovanjem u zapošljavanju smatraju se sve aktivnosti i mjere poduzete u svrhu povezivanja nezaposlene osobe koja traži zaposlenje, kao i zaposlene osobe koja traži promjenu zaposlenja, s poslodavcem kojem je potreban zaposlenik, radi zadovoljavanja poslovnih potreba. Posredovanje u zapošljavanju u Federaciji BiH nadležnost je kantonalnih službi za zapošljavanje. Federalni zavod za zapošljavanje će u 2025. godini raditi na unapređenju funkcionalnosti web-portala www.fzzz.ba u dijelu koji se odnosi na nezaposlene osobe i poslodavce, s posebnim fokusom na kvalitetnije informisanje i edukaciju nezaposlenih osoba i poslodavca.
Također, planirano je unapređenje alata u Jedinstvenom informacionom sistemu (JIS), a koji se odnose na poslodavce (uparivanje ponude i potražnje) i nezaposlene osobe (savjetodavne informacije). Kroz kontinuirani razvoj alata savjetodavcima će se omogućiti kvalitetniji pristup u obavljanju svakodnevnih poslova u posredovanju u zapošljavanju i radu sa nezaposlenim osobama. Promoviranjem uspostavljenih mehanizama i dobrih praksi u savjetodavnom radu i profesionalnom informisanju, a u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje, radit će se na daljnjem razvoju ove oblasti.
4.1.1.3 ZAJEDNIČKI PROGRAMI SA DRUGIM PRAVNIM SUBJEKTIMA
U okviru pozicije Zajednički projekti sa drugim pravnim subjektima Federalni zavod za zapošljavanje će nastaviti saradnju na projektima, naročito u okviru realizacije programa sufinansiranja zajedničkih projekata sa drugim pravnim subjektima.
Ovim projektima će se poticati zapošljavanje, obuka, te specifični projekti sufinansiranja zapošljavanja odgovarajućeg stručnog kadra za djecu s poteškoćama u razvoju, zapošljavanja asistenata i stručnih saradnika u nastavi na javnim univerzitetima, zapošljavanja odgovarajućeg stručnog kadra za potrebe ustanova iz oblasti socijalne zaštite u Federaciji BiH, zapošljavanja i samozapošljavanja djece šehida i poginulih boraca, zapošljavanja medicinskog kadra, kao i drugi specifični projekti.
Također, imajući u vidu aktivnosti vezane za procese stabilizacije i pridruživanja BiH Evropskoj uniji, Federalni zavod za zapošljavanje će kao partner, u skladu s prilikama i zahtjevima aplikabilnih nosilaca projektnih prijedloga, učestvovati u međunarodnim pozivima i razvojnim projektima iz različitih međunarodnih fondova i organizacija kojima se razvijaju i jačaju kapaciteti javnih službi za zapošljavanje i mjere aktivne politike zapošljavanja.
U okviru ove pozicije Federalni zavod za zapošljavanje će razvijati i saradnju na realizaciji projekata kojima se potiče zapošljavanje i razvijanje kompetencija nezaposlenih osoba za potrebe različitih privrednih djelatnosti (usluge, proizvodnja i dr.), a koje se provode u saradnji sa privrednim komorama, razvojnim agencijama, nevladinim organizacijama, organima uprave, obrazovnim i drugim ustanovama, te ostalim odgovarajućim pravnim subjektima.
Za realizaciju planiranih aktivnosti na ovoj poziciji planirana su sredstva u iznosu od 14.181.053 KM, od čega se iznos od 7.181.053 KM odnosi na prenesene obaveze iz prethodnih godina, a koje dospijevaju u 2025. godini, a
7.000.000 KM na nove projekte kojim će se pružiti podrška za cca
500 nezaposlenih osoba.
4.1.2. MONITORING I EVALUACIJA
U cilju praćenja realizacije (monitoringa) i ocjene učinka (evaluacije) određenih mjera aktivne politike zapošljavanja i unapređenja njihove efikasnosti, Federalni zavod za zapošljavanje će u 2025. godini nastaviti provoditi aktivnosti monitoringa i evaluacije u skladu s postojećim tehničkim kapacitetom, te eventualno u saradnji s domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama. O provedenom monitoringu i evaluaciji će se sačinjavati odgovarajuće informacije. U okviru navedenih aktivnosti poseban fokus će biti usmjeren na održivost zaposlenja nakon proteka relevantnog perioda od završetka realizacije mjera aktivne politike zapošljavanja.
U Analitičko-statističkom godišnjaku, prezentirat će se monitoring trendova na tržištu rada u Federaciji BiH koji će obuhvatiti osnovne indikatore tržišta rada, te ostale podatke razvrstane po kantonu, spolu, dobi, periodu nezaposlenosti, stručnoj spremi i drugim parametrima kao što su broj zaposlenih i nezaposlenih, stopa zaposlenosti i nezaposlenosti, neto i bruto plaće po djelatnostima, broj prijavljenih na evidenciju nezaposlenih i odjavljenih sa evidencije nezaposlenih, posredovanje u zapošljavanju, najbrojnija zanimanja na evidenciji nezaposlenih, najbrojnija zanimanja brisanih osoba sa evidencije nezaposlenih, broj korisnika novčane naknade, zdravstvenog i penzijsko-invalidskog osiguranja itd.
4.2. REPUBLIKA SRPSKA
Glavni ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja u 2025. godini definisani su u skladu sa Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021–2027. godine i ključnim strateškim dokumentima Vlade Republike Srpske.
Polazeći od ključnih strateških ciljeva usmjerenih na usklađeno jačanje potražnje za radnom snagom i unapređenje funkcionisanja tržišta rada, utvrđene su mjere i aktivnosti koje će biti u funkciji realizacije tih ciljeva. Jedan od prioriteta su svakako mjere aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Analiza i praćenje potreba tržišta rada, procjena efikasnosti postojećih mjera, povećanje kvaliteta usluga ključnim korisnicima takođe su prioriteti utvrđeni Programom rada.
4.2.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske provodi mjere aktivne politike zapošljavanja koje predstavljaju određene planove, programe i druge mjere intervencija na tržištu rada koje će doprinijeti podizanju nivoa aktivnosti na tržištu rada, bržem zapošljavanju, povećanju ukupne zaposlenosti i smanjenju nezaposlenosti. Prateći dosadašnja kretanja na tržištu rada kao i ostvarene rezultate tokom 2024. godine, Zavod se u 2025. godini opredjeljuje za različite oblike aktivnog djelovanja koji za posljedicu imaju realizaciju ključnih funkcija koje su definisane Zakonom, Strategijom i aktima Zavoda.
Polazeći od osnovnih ciljeva definisanih Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021–2027, Programom ekonomskih reformi Republike Srpske i Akcionim planom za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske u 2025. godini očekivanja su da programi zapošljavanja budu usmjereni na zapošljavanje nezaposlenih lica isključivo u privredi i privatnom sektoru kao i za zapošljavanje teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih.
Imajući u vidu ostvareni trend zapošljavanja lica sa evidencije u 2024. godini, posredničkom funkcijom Zavoda i mjerama aktivne politike zapošljavanja, planirano je da se u 2025. godini zaposli
22.000 nezaposlenih sa evidencije Zavoda.
4.2.2. REALIZACIJA I PRAĆENJE PROGRAMA ZAPOŠLJAVANJA USVOJENIH AKCIONIM PLANOM ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZAPOŠLJAVANJA REPUBLIKE SRPSKE ZA PERIOD 2024-2026. GODINA ČIJA SE REALIZACIJA NASTAVLJA I U 2025. GODINI
Akcionim planom za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2024–2026. godine, u 2024. godini definisana su tri programa zapošljavanja, nosioci aktivnosti, indikatori na nivou očekivanog rezultata te iznosi sredstava sa izvorima finansiranja za svaku pojedinačnu mjeru. Iznos finansijskih sredstava za programe zapošljavanja u 2024. godini je 10.000.000 KM.
Odluka o usvajanju Akcionog plana za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2024–2026. godine donijeta je 01.08.2024. godine ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj: 72/24). Javni poziv poslodavcima i nezaposlenim licima za korišćenje sredstava po programima zapošljavanja u 2024. godini bio je otvoren u periodu od 30. 8. 2024. do 30. 9. 2024. godine, osim Komponente III po Programu podrške privredi putem povrata uplaćenih poreza i doprinosa za novo zapošljavanje radnika koji je otvoren do utroška sredstava a najdalje do 31. 12. 2024. godine.
Javni poziv za Program podrške zapošljavanju Roma u 2024. godini nije raspisivan, jer još uvijek traju procedure odobravanja sredstava od strane Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH. Sa 31. 10.2024. godine putem programa zapošljavanja podneseno je ukupno 1.514 zahtjeva za zapošljavanje
3.206 lica. Radi se o sljedećim programima zapošljavanja čija će se realizacija nastaviti u 2025. godini:
PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU MLADIH SA VSS U STATUSU PRIPRAVNIKA U 2024. GODINI
Program se odnosi na finansijsku podršku za zapošljavanje kod poslodavaca u cilju sticanja radnog iskustva mladih – pripravnika sa VSS i djece poginulih boraca sa VSS. Programom se omogućava nastavak prioritetnog zapošljavanja ovih kategorija i njihovo integrisanje na tržište rada, koje će im omogućiti rješavanje egzistencijalnih pitanja i socijalnu sigurnost. Ciljna grupe su lica sa VSS bez radnog iskustva prijavljena na evidenciju najmanje šest mjeseci (osim djece poginulih boraca) prije objave Javnog poziva.
Odobreno je zapošljavanje za 462 lica, a planirana sredstva za realizaciju u 2025. godini su 3.949.920,00 KM.
PROGRAM PODRŠKE PRIVREDI PUTEM POVRATA UPLAĆENIH POREZA I DOPRINOSA U 2024. GODINI
Programom se pruža finansijska podrška kroz isplatu podsticaja u visini plaćenih poreza i doprinosa za novozaposlene radnike (za lica koja su nalazila na evidenciji nezaposlenih prije zaposlenja). Program se provodi kroz tri komponente:
1) Subvencionisanje zapošljavanja kod poslodavaca, odnosno povrat uplaćenih poreza i doprinosa u periodu od 12 mjeseci za zaposlena lica u toku 2024. godine. Iznos subvencije je 5.352 KM što odgovara iznosu godišnjih poreza i doprinosa (446 KM mjesečno) na minimalnu neto platu od 900 KM. Planirana sredstva za ovu komponentu iznose 2.900.000 KM, a planirani obuhvat je 542 lica iz ciljnih grupa Programa;
2) Subvencionisanje samozapošljavanja – iznos subvencije je 6.000 KM za pokretanje vlastite djelatnosti. Planirana sredstva za ovu komponentu iznose 1.800.000 KM. Planirani obuhvat je 300 lica iz ciljne grupe Programa
3) Obuka , dokvalifikacija ili prekvalifikacija preko verifikovane ustanove – iznos subvencije je do 3.000 KM po jednom nezaposlenom licu. Planirana sredstva za ovu komponentu iznose 300.000 KM. Planirani obuhvat je 100 lica.
Odobrena su sredstva za 847 lica, a planirana realizacija u 2025. godini iznosi 2.732.100,00 KM.
4.2.3. PRIPREMA , IZRADA I REALIZACIJA PROGRAMA ZAPOŠLJAVANJA U 2025. GODINI UTVRĐENIH AKCIONIM PLANOM ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZAPOŠLJAVANJA REPUBLIKE SRPSKE ZA PERIOD 2025.-2027. GODINA, ČIJI JE NEPOSREDNI NOSILAC REALIZACIJE JU ZAVOD ZA ZAPOŠLJAVANJE REPUBLIKE SRPSKE
Polazeći od osnovnih ciljeva definisanih Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021–2027, Programom ekonomskih reformi Republike Srpske i Akcionim planom za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske u 2025. godini očekivanja su da programi zapošljavanja budu usmjereni na zapošljavanje nezaposlenih lica isključivo u privredi i privatnom sektoru kao i za zapošljavanje teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih. Posebna pažnja biće posvećena pripremama za dolazeći Program "Garancija za mlade", čiji se pilot projekat očekuje u 2026. godini na području Filijale Prijedor kao i zapošljavanju ciljnih grupa u skladu sa Startegijom zapošljavanja Republike Srpske za period 2021–2027. godine i zahtjevima Svjetske banke kroz "Drugi projekat podrške zapošljavanju", čija je vrijednost u Republici Srpskoj za period 2023–2026. godine 14.000.000 EUR. U fokus se stavljaju sljedeće ciljne grupe:
1. Mladi od 16 do 30 godina (odnosi se na sve registrovane tražioce posla, prijavljene minimalno šest mjeseci na evidenciji);
2. Ciljne grupe u nepovoljnom položaju koje uključuju dugotrajno nezaposlene koji su definisani kao osobe koje traže posao registrovane na evidenciji Zavoda 12 mjeseci ili više: niskokvalifikovane osobe (osobe sa srednjom školom ili manje), starije od 40 godina, žene registrovane duže od šest mjeseci, osobe sa invaliditetom, bivši korisnici domova za djecu bez roditeljskog staranja, žrtve nasilja, samohrani roditelji i roditelji teško bolesne djece (ovo uključuje širu grupu – invalide, djecu sa posebnim potrebama, djecu oboljelu od raka i drugih teških bolesti) bez obzira na dužinu nezaposlenosti;
3. Novonezaposleni, koji se definišu kao pojedinci koji su registrovani kao nezaposleni 6 mjeseci ili kraće;
4. Visokorizični novonezaposleni se definišu kao novi nezaposleni koji pripadaju jednoj ili više od sljedećih grupa: starosti 40 i više godina, niskih kvalifikacija (srednja škola ili manje), osobe sa invaliditetom, djeca i supružnici osoba sa invaliditetom od 60 godina i više procenata, članovi domaćinstva u kojima niko nije zaposlen, Romi, samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djece sa posebnim potrebama ili teškim bolestima, žrtve nasilja, liječeni zavisnici, bivši štićenici sirotišta, bivši štićenici kazneno-popravnih ustanova.
5. Preduzetnici /samozaposleni – odnosi se na registrovane tražioce posla minimalno šest mjeseci na evidenciji, uključene u program zapošljavanja koji sprovodi Zavod za zapošljavanje, a koji pruža podršku za započinjanje samostalne djelatnosti.
Prijedlogom budžeta Republike Srpske za 2025. godinu planiran je transfer Zavodu za zapošljavanje iz budžeta u iznosu od
10 miliona KM za sprovođenje Programa zapošljavanja u privredi i Programa zapošljavanja i samozapošljavanja ranjivih kategorija i unapređenje tržišta rada.
4.2.4. PROVOĐENJE MJERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA S CILJEM UNAPREĐENJA USLUGA NEZAPOSLENIM LICIMA I POSLODAVCIMA
Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovat će se i kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Unapređenje sistema evidencija nezaposlenih lica;
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Povećanje aktivnosti na tržištu rada;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informisanja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja.
UNAPREĐENJE SISTEMA EVIDENCIJA NEZAPOSLENIH LICA
Unapređenje sistema evidencija u oblasti zapošljavanja mjera je koja predviđa uspostavljanje efikasnog i racionalnog sistema evidencija koji će značajno doprinijeti poboljšanju kvaliteta rada Zavoda za zapošljavanje. Detaljne informacije o svakom aktivnom tražiocu zaposlenja, procjenu zapošljivosti te izradu individualnog plana zapošljavanja omogućiće potpunije evidencije te jasniji pregled stanja ponude i potražnje na tržištu rada, čime će posredovanje, jedna od osnovnih funkcija Zavoda, biti znatno unaprijeđeno. Kvalitetne evidencije o aktivnim tražiocima zaposlenja sa potpunim podacima omogućavaju bolju usklađenost ponude radne snage sa potražnjom na tržištu rada. Cilj ove mjere je:
- Kvantitativno i kvalitativno poboljšanje osnovnih karakteristika evidencija nezaposlenih lica i potreba poslodavaca;
- Pružanje kvalitetnijih usluga nezaposlenim licima i poslodavcima;
- Efikasnije usklađivanje ponude i potražnje za radnom snagom.
POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU
JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske će i u 2025. godini nastaviti da prilagođava svoje usluge korisnicima u skladu sa promjenama na tržištu rada, raspoloživosti (ne)kvalifikovane radne snage i neophodnostima usklađivanja kompetencija nezaposlenih sa potrebama tržišta rada. Takođe, Zavod će raditi na unapređenju funkcije posredovanja u zapošljavanju te izradi nove internet stranice i unapređenju digitalne platforme za posredovanje u zapošljavanju "Berza rada", na kojoj mogućnost registracije imaju poslodavci i nezaposlena lica ali i lica koja traže promjenu zaposlenja. Poslodavci imaju mogućnost objave oglasa, a nezaposlena lica mogućnost da objave biografiju koju mogu pregledati samo registrovani poslodavci koji mogu direktno kontaktirati sa nezaposlenim licima ili putem nadležnog biroa i na taj način bi se vršilo onlajn posredovanje. Zavod će i u narednom periodu podsticati poslodavce da izvršavaju svoju zakonsku obavezu, odnosno redovno i blagovremeno podnose prijave o potrebi za radnicima (Obrazac E2), kao I izvještaj o realizaciji (Obrazac E3). Takođe, cilj je i unapređenje rada sa poslodavcima kroz:
- Povećanje broja prijavljenih slobodnih radnih mjesta koje poslodavci iskazuju radi posredovanja u zapošljavanju;
- Zadovoljavanje iskazanih potreba poslodavaca;
- Adekvatna procjena zapošljivosti lica i njihovih mogućnosti.
- Upućivanje tražilaca zaposlenja na slobodna radna mjesta.
POVEĆANJE AKTIVNOSTI NA TRŽIŠTU RADA
Cilj ovih aktivnosti je unaprijeđenje zapošljivosti nezaposlenih lica kroz razvoj vještina za aktivno traženje posla i poboljšanje motivacije za aktivno traženje posla za sva lica kod kojih je procijenjen nedostatak motivacije sa fokusom na dugoročno nezaposlene. Ove mjere će se prvenstveno provoditi kroz rad Centara za informisanje, savjetovanje i obuku (CISO) i Klubova za traženje posla.
REALIZACIJA MJERA U OBLASTI KARIJERNE ORIJENTACIJE, INFORMISANJA O IZBORU ZANIMANJA, PLANIRANJU KARIJERE I RAZVOJU CJELOŽIVOTNOG UČENJA
Cilj ovih aktivnosti je jačanje svijesti o značaju pravilnog izbora zanimanja i povećanje kompetentnosti korisnika u procesu donošenja karijernih odluka, kontinuirana saradnja sa Zavodom za obrazovanje odraslih Republike Srpske u vezi programa za osposobljavanje u skladu sa potrebama tržišta rada i realizacija programa prekvalifikacije, dokvalifikacije i obuke u skladu sa potrebama tržišta rada. Obrazovanje odraslih usko je povezano sa tržištem rada i vrlo značajan segment kada je u pitanju zapošljivost, pa polaznici upisuju programe namjeravajući poboljšati vlastiti status zapošljivosti. Također, obrazovanje odraslih ima značaj i u balansiranju trenutne neusklađenosti obrazovanja sa tržištem rada.
4.2.4. MONITORING I EVALUACIJA
Imajući u vidu značajna sredstva koja se ulažu u aktivne mjere zapošljavanja, neophodno je raditi na jačanju analitičkih kapaciteta Zavoda za zapošljavanje, u smislu praćenja i vrednovanja, odnosno evaluacije programa zapošljavanja i individualnih planova zapošljavanja. Posebno je potrebno raditi razvoj kapaciteta u sljedećim pravcima:
- Kvantitativna analiza na mikroekonomskom nivou – poređenje prosječnih (srednjih) ishoda učesnika u programu s ishodom onih koji nisu učesnici. U evaluaciji se formiraju dvije grupe: "tretirana grupa" koja učestvuje u programu i "kontrolna grupa", oni koji ne učestvuju u programu, ali dijele iste karakteristike sa učesnicima.
- Kvalitativna analiza – Ova vrsta evaluacije uzima u obzir mišljenje učesnika kojih se program tiče kroz anketiranje: korisnika, administratora koji sprovode programe i kompanija. Ti podaci se koriste za procjenu efekata koji se ne mogu kvantitativno izmjeriti.
Rezultate evaluacija sa preporukama za redizajn će koristiti Zavod za zapošljavanje Republike Srpske kao osnovu za redizajn mjera, u okviru aktivnosti unapređenja planiranja i programiranja podrške.
4.3. BRČKO DISTRIKT BiH
Ključna usmjerenja godišnjeg plana rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH su smanjenje broja nezaposlenih lica koja se nalaze na evidenciji kroz kvalitet pruženih usluga, savjetovanje o mogućnosti i načinu traženja posla, dokup staža radi ostvarivanja prava za odlazak u penziju, ostvarivanje prava na novčanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti i druge aktivnosti iz nadležnosti rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.3.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Godišnji plan rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH sačinjen je od 5 programa koji su razrađeni kroz 14 aktivnosti. To su: Program zapošljavanja nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih sa evidencije lica koja aktivno traže zaposlenje, Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH iz prethodne godine, Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH u 2025. godini, Program samozapošljavanja u poljoprivredi na području Brčko distrikta BiH u 2025. godini, Program usklađivanja tržišta rada i sistema obrazovanja – Karijerno usmjeravanje i savjetovanje, Program stručnog usavršavanja nezaposlenih lica koja aktivno traže zaposlenje i Program iz nadležnosti.
PROGRAMI STRUČNOG USAVRŠAVANJA NEZAPOSLENIH LICA
Programom rada za 2025. godinu je predviđeno da 20% od 100 anketiranih nezaposlenih lica sa evidencije nezaposlenih prođu neki od programa stručnog osposobljavanja, obuka i priprema za zaposlenje. U 2025. godini za realizaciju ovog programa predviđena su sredstva u iznosu od
30.000,00 KM. Ciljevi provođenja ovog programa su:
Podizanje ukupnih kompetencija u pripremi za pokretanje biznisa i/ili za tržište rada;
Povećanje socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom;
Samozapošljavanje/zapošljavanje osoba sa evidencije Zavoda, koja su prošla program obuke, koji su pokrenuli i/ili imaju namjeru pokrenuti biznis u tekućoj fiskalnoj godini,;
Povećanje socijalne uključenosti nezaposlenih osoba.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH SA EVIDENCIJE ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BIH I ROMA
Cilj ove mjere je podrška zapošljavanju nezaposlenih osoba iz teže zapošljivih kategorija. Ovaj program dovest će do povećanja socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom i osoba starije životne dobi, dugoročnost u zapošljavanju osoba iz teže zapošljivih kategorija, stvaranje uslova za odlazak u penziju osoba starije životne dobi i smanjenje odliva nezaposlenih mladih osoba uslijed odlaska u inostranstvo. Posebna podrška kroz ovaj Program daje se sljedećim kategorijama osoba:
Dugoročno nezaposlena lica (period nezaposlenosti duži od 12 mjeseci),
Lica koja stiču prvo radno iskustvo,
Lica mlađe životne dobi (do 30 godina starosti),
Lica starije životne dobi (50 godina starosti ili više),
Romi,
Osobe sa invaliditetom (invaliditet 50% ili više),
Članovi uže porodice poginulih boraca i RVI (invaliditet 50% ili više),
Civilne žrtve rata i djeca civilnih žrtava rata,
Žene žrtve nasilja u porodici.
Ukupno je predviđeno ovim programom obuhvatiti oko 130 osoba iz ciljnih grupa sa evidencije nezaposlenih, a za ovaj program je planirano izdvajanje 1.300.000,00 KM.
PROJEKAT USKLAĐIVANJA TRŽIŠTA RADA I SISTEMA OBRAZOVANJA – KARIJERNO USMJERAVANJE I SAVJETOVANJE
Ciljevi ovog projekta su: pomoć mladim u odabiru kvalitetnijeg i konkurentnijeg obrazovanja koje će im obezbijediti da lakše pronađu zaposlenje, pomoć poslodavcima pri odabiru kvalitetnih kadrova, uspostavljanje bolje komunikacije i saradnje sa poslodavcima u cilju dobivanja pravovremenih informacija o potrebama poslodavaca za zaposlenicima određenih profila, uspostava bolje komunikacije i saradnje sa sektorom obrazovanja u cilju obrazovanja kadrova potrebnih za tržište rada i smanjenje broja dugoročno nezaposlenih osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH. Za ove aktivnosti planirana su sredstva u iznosu od
70.000,00 KM. Planirane su slijedeće aktivnosti:
- Anketiranje najmanje 200 poslodavaca u cilju istraživanja tržišta rada
- Savjetovanje učenika završnih razreda svih osnovnih i srednjih škola
- Organizovanje Sajma zapošljavanja i obrazovanja u Brčko distriktu BiH.
ZAVRŠETAK PROGRAMA SAMOZAPOŠLJAVANJA NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BIH U 2024. GODINI
Vlada Brčko distrikta BiH je u 2024. godini putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH planirala realizaciju Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH. Ukupan iznos sredstava za realizaciju programa iznosi
1.500.000,00 KM. Pošto realizacija programa nije završena u 2024. godini, realizacija će biti nastavljena u 2025. godini.
PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA I PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U POLJOPRIVREDI NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BIH U 2025. GODINI
Vlada Brčko distrikta BiH planira i u 2025. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH realizuje Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH i Program samozapošljavanja u poljoprivredi na području Brčko distrikta BiH. Ukupan iznos sredstava za realizaciju programa za 2025. godinu iznosi
1.000.000,00 KM.
4.4. MJERE KOJE SE ODNOSE NA SARADNJU U OBLASTI MEĐUNARODNOG TRŽIŠTA RADA I KOORDINACIJE AKTIVNOSTI
U skladu sa odredbama Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br.21/03., 43/09.), i Programom rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH za 2025. godinu, Agencija za rad i zapošljavanje BiH će, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, u 2025. godini:
Predstavljati Agenciju na međunarodnom planu u oblasti zapošljavanja i sarađivati sa nadležnim agencijama, institucijama i međunarodnim organizacijama u toj oblasti;
Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti socijalnog osiguranja u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti zapošljavanja;
U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u provođenju zaključenih međunarodnih sporazuma o zapošljavanju sa Republikom Slovenijom, Republikom Srbijom, Državom Katar i Dogovor o posredovanju pri zapošljavanju radnika iz Bosne i Hercegovine u SR Njemačkoj na određeno vrijeme (njegovatelji);
U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u realizaciji zaključenih sporazuma o socijalnom osiguranju između Bosne i Hercegovine i drugih država u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
Učestvovati u realizaciji Dogovora o slanju studenata iz Bosne i Hercegovine na stručnu ferijalnu praksu u SR Njemačku u toku ljetnog raspusta, kojeg su potpisali Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine i Savezna Agencija za rad SR Njemačke;
Koordinirati aktivnosti u domaćim i međunarodnim projektima u oblasti zapošljavanja koji su od interesa za Bosnu i Hercegovinu i, u saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u njihovoj realizaciji;
U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, izraditi Prijedlog kvota za zapošljavanje stranaca u BiH za 2026. godinu i dostaviti ga Ministarstvu civilnih poslova BiH na dalje postupanje.
5. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA
Negativne ekonomske posljedice dešavanja u svjetskoj ekonomiji posljednjih godina (poput globalne pandemije i sukoba u Ukrajini) manifestuju se kroz trgovinske, finansijske, cjenovne šokove koji nisu zaobišli ni BiH, te vanjsko okruženje predstavlja veoma važnu strukturalnu odrednicu svih ekonomskih kretanja u zemlji. Polazeći
5 od eksternih i internih dinamika, mjera ekonomske politike i strukturnih reformi obuhvaćenih u prijedlogu Reformske agende, projektovana je prosječna stopa ekonomskog rasta BiH u periodu 2025-2027. od oko 3% na godišnjem nivou ( 2025: 2,8%, 2026. 3,1% i u 2027. godini 3,3%). Pretpostavlja se da bi ključni oslonac ekonomskog rasta tokom ovog perioda trebala predstavljati domaća tražnja kroz povećanje privatne potrošnje i investicija. Naime, adekvatna provedba strukturnih reformi (ERP, Reformska Agenda i ostali strateški dokumenti) doveli bi do povećanja ukupne ekonomske aktivnosti u zemlji kroz povećanje ukupne proizvodnje, broja zaposlenih, povećanja investicionih ulaganja (privatnih i javnih), kao i prihoda od izvoza (roba i usluga). U osnovnom scenariju se očekuje da bi ova dešavanja u konačnici rezultirala povećanjem raspoloživog dohotka građana a samim tim i povećanjem privatne potrošnje koja će kao i prethodnih godina predstavljati ključni oslonac ekonomskog rasta.
Projekcije na tržištu rada određene su značajno dešavanjima u okruženju odnosno poslovnim ambijentom kako u Bosni i Hercegovini tako i u svijetu. Projekcije na tržištu rada u periodu 2025-2027. godine su bazirane na poslovnom okruženju odnosno pretpostavljenom ekonomskom rastu i kretanju tražnje, trgovine kao i investicija. Ove komponente ekonomskog rasta značajno determinišu dešavanja na tržitu rada. Prema projekcijama DEP-a u Bosni i Hercegovini se u periodu 2025-2027. godine očekuje nastavak rasta BDP-a parćen rastom obima investicija i trgovine, što bi se trebalo pozitivno odraziti na broj zaposlenih lica, ali i na plate. Kao i prethodnih godina, poslovni ambijent u oblastima koje tradicionalno zapošljavaju najviše lica u Bosni i Hercegovini (indutrija, trgovina kao i pojedine uslužne djelatnosti) značajno bi mogao determinisati obim zapošljavanja uz manji doprinos javnog sektora. Bolje poslovne prilike u oblasti indutrije, trgovine ali i pojedinim uslužnim djelatnostima otvorile bi mogućnost za kreiranje novih radnih mjesta. Prema tome, stvorili bi se uslovi za rast broja zaposlenih lica uz postepeno smanjenje stope nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini kao i za rast prosječne neto plate. Time bi u 2025-2027. godini ukupan broj zaposlenih lica u Bosni i Hercegovini mogao biti uvećan za 1,1%-1,8% g/g, dok bi prosječna neto plata mogla biti uvećana 6-7% g/g. Ipak, treba uzeti u obzir rizike za ostvarenje projekcija koji bi mogli značajno uticati na pretpostavljeni rast osnovnih indikatora na tržištu rada.