Službeni glasnik BiH, broj 78/22

Na osnovu člana 4. stav (1), tačka c) Odluke o osnivanju komiteta za upravljanje zračnim prostorom Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br. 75/16, 48/17, 32/20, 17/21 i 69/22), a u vezi sa čl. 21. stav (3), 22. stav (1) i 25. st. (2) i (3) Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br. 39/09 i 25/18), Komitet za upravljanje zračnim prostorom Bosne i Hercegovine, na 72. sjednici održanoj 08.11.2022. godine uz suglasnost Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine broj 01-29-8-1121-41/22 od 27.10.2022. godine, Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine broj 06-03-14-198-90/22 od 22.08.2022. godine, Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine broj 1-1-04-93-18/22 od 10.10.2022. godine i Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine broj 1-05-29-3-2741-2/22 od 16.08.2022. godine donosi


PROCEDURU


PROMJENE ORGANIZACIJE I STRUKTURE ZRAČNOG PROSTORA U FIR SARAJEVO


Član 1.
(Predmet)

Ovom procedurom bliže se uređuje način i postupak promjene organizacije i strukture zračnog prostora Bosne i Hercegovine u Flight Information region (FIR) Sarajevo.

Član 2.
(Izuzeće od primjene)

(1) Ova procedura se ne primjenjuje na promjenu strukture i organizacije zračnog prostora u FIR Sarajevo koju predlaže Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine.

(2) Promjene strukture i organizacije zračnog prostora u FIR Sarajevo iz stava (1), Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine koordinira sa Komitetom za upravljanje zračnim prostorom Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Komitet).

Član 3.
(Podnošenje zahtjeva za odobravanje promjene organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo)

(1) Zahtjev za odobravanja promjene organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo uz procjenu rizika podnosi se Direkciji za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BHDCA).

(2) Obrazac zahtjeva iz stava (1) ovog člana i Uputstvo za procjenu rizika sadržani su u Dodatku I koji čini sastavni dio ove Procedure.

(3) Uz zahtjev i procjenu rizika iz stava (1) ovog člana, podnosilac zahtjeva dostavlja dokaz o uplati administrativne takse za zahtjev i rješenje, u iznosu od 5,00 i 15,00 KM, u skladu sa instrukcijom BHDCA koja je objavljena na službenoj web stranici BHDCA.

Član 4.
(Razmatranje zahtjeva)

(1) BHDCA razmatra zahtjev i dostavljenu dokumentaciju i ukoliko je potrebno, podnosiocu zahtjeva ostavlja rok za dopunu zahtjeva i/ ili dostavljanje dokumentacije iz člana (3) ove Procedure.

(2) Ukoliko BHDCA utvrdi da je zahtjev osnovan, isti zajedno sa dokumentacijom dostavlja Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BHANSA), koja dostavlja mišljenje o uticaju predložene promjene na sigurnost zračne plovidbe i pružanje usluga u zračnoj plovidbi.

Član 5.
(Mišljenje BHANSA)

BHANSA dostavlja BHDCA mišljenje iz člana 4. stav (2) na dalje postupanje.

Član 6.
(Izrada nacrta rješenja)

(1) BHDCA razmatra mišljenje iz člana 5. Procedure i u skladu s tim priprema nacrt rješenja.

(2) Nacrt rješenja, zajedno sa spisom, dostavlja Komitetu na dalji postupak.

Član 7.
(Preporuka za davanje saglasnosti)

Komitet razmatra nacrt rješenja i dostavljeni spis i daje preporuku BHDCA za donošenje rješenja o odobravanju zahtjeva, uz saglasnost Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine i Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine.

Član 8.
(Odbijanje davanja saglasnosti)

(1) U slučaju da Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine i/ili Ministarstvo komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine ne daju saglasnost na nacrt Rješenja, Komitet organizuje posebnu tematsku sjednicu uzimajući u obzir razloge nedavanja saglasnosti i podneseni zahtjev, u svrhu analize razloga izostanka saglasnosti i davanja preporuka institucijama uključenima u postupak.

(2) U slučaju nemogućnosti usaglašavanja, Komitet obavještava BHDCA, koja postupa u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravno postupanje Institucija Bosne i Hercegovine.

Član 9.
(Donošenje rješenja)

(1) Ukoliko ministarstva iz člana 7. ove procedure daju saglasnost na preporuku Komiteta, BHDCA donosi rješenje o odobravanju promjene organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo.

(2) Rješenje iz stava (1) BHDCA dostavlja podnosiocu zahtjeva i originatoru, radi objave u AIP.

(3) Ukoliko ministarstava iz člana 8. ove procedure ne daju saglasnost, BHDCA donosi rješenje o odbijanju zahtjeva.

(4) Podnosilac zahtjeva ima pravo žalbe na rješenje koje donosi BHDCA.

(5) Rok za podnošenje žalbe je 15 dana od dana donošenja rješenja.

(6) Žalba se podnosi putem BHDCA Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine.

(7) Kod donošenja rješenja po zahtjevu iz člana 1. ove procedure BHDCA postupa u skladu s zakonom kojim se uređuje upravno postupanje institucija Bosne i Hercegovine.

Član 10.
(Stupanje na snagu i objava)

(1) Ova procedura stupa na snagu danom donošenja.

(2) Stupanjem na snagu ove Procedure, prestaje da važi Procedura promjene organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo broj 01-29-8-110-21/17 od 27.11.2018. godine.

(3) Ova Procedura se objavljuje u "Službenom glasniku BiH" i na službenoj web stranici Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine, Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, BHDCA i BHANSA.

Broj 01-29-8-1221-44/22
09. novembra 2022. godine
Sarajevo


Predsjedavajući Komiteta
Igor Pejić, s. r.









UPUTSTVO
ZA IZRADU PROCJENE RIZIKA


1. PROCJENA RIZIKA


Podnositelj zahtjeva procjenu rizika zajedno sa predloženim ublažavanjem rizika izrađuje u skladu sa zahtjevima utvrđenim u Pravilniku o sistemu upravljanja sigurnošću zračne plovidbe i ICAO standardima utvrđenim u ICAO dokumentu 9859 (Safety Management Manual - SMM).


2. SADRŽAJ PROCJENE RIZIKA


Analizu i procjenu uticaja zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo, uključujući i procjenu sigurnosti kojom se vrši identifikacija opasnosti i procjenu i smanjenja rizika, kao i koordinaciju sa podnositeljem zahtjeva, koordinaciju sa BHANSA-om, koordinaciju sa zainteresiranim ATS jedinicama i drugim subjektima provodi BHDCA (Odsjek za zrakoplovnu navigaciju).


2.1 Podaci o podnositelju zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo


- Ime i prezime podnositelja zahtjeva;
- Kontakt podaci podnositelja zahtjeva (adresa, broj telefona, broj fax-a, e-mail i sl.);
- Podaci o pravnom subjektu koji će obavljati aktivnosti u strukturi u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora;
- Da li podnositelj zahtjeva ili pravni subjekt koji će obavljati aktivnosti u strukturi u zračnom prostoru, koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora, posjeduje odobrenja potrebna za obavljanje aktivnosti izdata od nadležnih institucija.
Ovlašteni originatori za objavu statičkih podataka u AIP BiH su:
- ENR 5.1 - Komitet za upravljanje zračnim prostorom BiH;
- ENR 5.2 - Komitet za upravljanje zračnim prostorom BiH;
- ENR 5.5 - Komitet za upravljanje zračnim prostorom BiH.
U slučaju da se uspostavlja P, R, D ili zona u kojoj se provode zrakoplovne sportske i rekreativne aktivnosti, korisniku zračnog prostora ili pravnom subjektu kojeg on predstavlja mora biti dodijeljeno ovlaštenje originatora dinamičkih podataka u svrhu objave dinamičkih podataka odnosno NOTAM poruka i/ili koordinacije sa Jedinicom za upravljanje zračnim prostorom (AMC) u vezi objave vremena aktivnosti zone u Nacionalnom planu upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP).
Ovlašteni originatori dinamičkih podataka za P, R, D ili zone u kojima se provode zrakoplovne sportske i rekreativne aktivnosti su podnositelj zahtjeva ili pravni subjekt kojeg on predstavlja.
Ovlašteni originator dinamičkih podataka za TRA i TSA je Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC).
Objavu nacionalnog plana upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP) vrši Jedinica za upravljanje zračnim prostorom (AMC).


2.2 Vrsta/e aktivnosti koje će se obavljati u strukturi u zračnom prostoru koja je/koje su predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo


Lista aktivnosti za koje se izdaju zrakoplovna upozorenja (Navigation Warning):
- Air Display;
- Aerobatics;
- Captive balloons or kite;
- Demolition of explosive;
- Exercises;
- Air refuelling;
- Glider flying;
- Blasting;
- Banner/Target Towing;
- Ascent of free balloon;
- Missile, gun or rocket firing;
- PJE, paragliding or hang gliding;
- Radioactive materials or toxic chemicals;
- Burning or blowing gas;
- Mass movement of aircraft;
- Unmanned aircraft;
- Formation flight;
- Significant volcanic activity;
- Model flying.


2.3 Periodičnost obavljanja aktivnosti


Predložiti koliko često se planiraju obavljati aktivnosti u strukturi u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora (dnevno, mjesečno, godišnje).
Utvrditi primjenjive rokove za najavu aktivnosti ("Published Hours", "Planned Hours", "Real Time Activation") koji će biti objavljeni u AIP-u BiH.
"Published Hours" predstavlja najduži vremenski period u toku dana u kome predmetna struktura može biti aktivna. Ukoliko je u AIP-u BiH naveden samo "Published Hours", struktura je neupravljiva i podrazumijeva se da je uvijek aktivna u navedenom vremenskom periodu. U Nacionalnom planu upotrebe zračnog prostora (NAAUP/NUUP) će se navoditi aktivacija na osnovu "Published Hours" objavljenog u AIP-u BiH. Originator ovakve strukture je korisnik zračnog prostora. Prilikom analize efikasnosti, trajanje rezervacije i trajanje aktivacije je uvijek jednako. U AIP-u BiH se objavljuje tačan vremenski period aktivacije predmetne strukture.
"Planned Hours" predstavlja vremenski period u toku dana u kome predmetna struktura može biti aktivna, a tačan vremenski period aktivacije se objavljuje izdavanjem NOTAM-a sedam (7) dana unaprijed. Ukoliko je u AIP-u BiH naveden samo "Planned Hours", struktura je neupravljiva i podrazumijeva se da je uvijek aktivna u vremenskom periodu koji je najavljen u NOTAM-u. U Nacionalnom planu upotrebe zračnog prostora (NAAUP/NUUP) će se navoditi aktivacija na osnovu podataka objavljenih u NOTAM-u. Originator ovakve strukture je korisnik zračnog prostora. Prilikom analize efikasnosti, trajanje rezervacije i trajanje aktivacije je uvijek jednako. U AIP-u BiH se navodi da će predmetna struktura biti aktivirana objavom NOTAM-a sedam (7) dana unaprijed.
"Real Time Activation" predstavlja vremenski period u toku dana u kome je predmetna struktura stvarno aktivna, a tačan vremenski period aktivacije se objavljuje u Nacionalnom planu upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP) jedan (1) dan unaprijed. U AIP-u BiH se navodi da će predmetna struktura biti aktivirana objavom u Nacionalnom planu upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP). Originatori dinamičkih zrakoplovnih podataka o strukturama zračnog prostora za koje je definisana objava "Real Time Activation" putem Nacionalnog plana upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP) su obavezni koordinirati stvarno vrijeme aktivacije strukture zračnog prostora sa Jedinicom za upravljanje zračnim prostorom (AMC).
Za P, R, D i zone u kojima se provode zrakoplovne sportske i rekreativne aktivnosti, u AIP-u BiH se obavezno objavljuju "Published Time" ili "Planned Time", a može se definisati i "Real Time Activation".
Za TRA i TSA u AIP-u BiH se uobičajeno objavljuje kombinacija sva tri parametra, s tim da se obavezno navodi da će "Real Time Activation" biti objavljen kroz Nacionalni plan upotrebe zračnog prostora (NAUP/NUUP).


2.4 Položaj strukture koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo


Predložititi vertikalne i horizontalne granice strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora radi analize položaja strukture u odnosu na druge strukture u zračnom prostoru.
Identifikovati sa kojim se strukturama u zračnom prostoru preklapa struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora.
Ukoliko se utvrdi da se predmetna struktura preklapa sa P, R, D ili zonama u kojima se odvijaju zrakoplovne sportske i rekreativne aktivnosti potrebno je utvrditi da li je moguće uspostaviti procedure koordinacije između korisnika.
Ukoliko se predmetna struktura preklapa sa prostorom nadležnosti neke od ATS jedinica, definirati uvjete letenja i mogućnost uspostvljanja procedura koordinacije između ATS jedinica i korisnika struktura zračnog prostora.
Identifkovati ATS jedinice koje pružaju usluge u strukturama ukoliko se struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora preklapa sa strukturama koje su u prostoru nadležnosti ATS jedinica. Ukoliko postoji preklapanje sa prostorom nadležnosti ATS jedinica, potrebno je utvrditi uticaj na odvijanje zračnog saobraćaja.
Procijeniti uticaj strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora na protok saobraćaja.
Ukoliko se struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora preklapa sa nekom od objavljenih ruta utvrditi da li je potrebno uvesti CDR ili druga ograničenja na rutama u periodu aktivacije strukture, te identifikovati vrste ograničenja i subjekte s kojima je ta ograničenja potrebno koordinisati.
Uzimajući u obzir klasu zračnog prostora, strukture sa kojima se ista preklapa, nivo koordinacije i ostale značajne faktore procijeniti uticaj strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora na protok zračnog saobraćaja.
Utvrditi da li je neophodno uvesti ATFM mjere u cilju osiguravanja zadovoljavajućeg nivoa saobraćaja i održavanja zadovoljavajućeg nivoa sigurnosti (BHDCA u konsultacijama sa BHANSA-om odlučuje o ovome).
Utvrditi u kojoj klasi zračnog prostora se nalazi struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora.
Klasa zračnog prostora određuje nivo dostupnih informacija o upotrebi zračnog prostora koje će definirati uvjete obavljanja aktivnosti (npr. ukoliko se radi o klasi E zračnog prostora nije moguće uspostaviti zadovoljavajući nivo koordinacije potrebne za razmjenu informacija između ATS jedinice koja pruža usluge u strukturi u zračnog prostora koji je E klase i korisnika strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za izmjenu organizacije i strukture u zračnom prostoru koji bi omogućio da ta predmetna struktura bude TRA zona).
P, R, D ili zone u kojima se obavljaju zrakoplovne sportske i rekreativne aktivnosti mogu se uspostaviti u svim klasama zračnog prostora.
TRA i TSA mogu se uspostaviti u A, B, C, D klasama zračnog prostora.
2.5 Dostupni nivo informacija o aktivnostima u dijelu zračnog prostora u kome se uspostavlja struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora u FIR Sarajevo
Utvrditi da li postoji radarsko pokrivanje u dijelu zračnog prostora u kome se uspostavlja struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora.
Utvrditi da li je obavezno popunjavanje planova leta u dijelu zračnog prostora u kome se uspostavlja struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora.
Utvrditi mogućnost uspostavljanja i održavanja dvostrane radio veze.
Utvrditi koji zahtjevi iz Naredbe o pravilima letenja zrakoplova važe u zahtijevanoj strukturi zračnog prostora u odnosu na klasu zračnog prostora, potrebni nivo koordinacije i vrstu strukture u zračnom prostoru.
Utvrditi da li se korisnici zračnog prostora na neki drugi način obavještavaju o aktivnostima i letovima u dijelu zračnog prostora u kome se uspostavlja struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora.
U zavisnosti od nivoa i pouzdanosti informacija o aktivnostima u zračnom prostoru, struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora može biti R, D, TRA ili zona u kojoj se obavljaju zrakoplovne sportske rekreativne aktivnosti. Ukoliko je nivo informacija o aktivnostima u zračnom prostoru nizak ili informacije nisu pouzdane, struktura koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora može biti P ili TRA.


2.6 Norme razdvajanja


U odnosu na zahtjeve iz Naredbe o pravilima letenja zrakoplova i Pravilnika u uslugama u zračnom saobraćaju utvrditi norme razdvajanja od strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture zračnog prostora. U prostoru nadležnosti ATS jedinica koje pružaju radarske ATS usluge minimalne norme su 5 NM horizontalno, odnosno 1000 ft vertikalno, u odnosu na granice strukture u zračnom prostoru koja je predmet zahtjeva za promjenu organizacije i strukture u zračnom prostoru.


Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!