Službeni glasnik BiH, broj 51/24




UPUTSTVO


O NAČINU PROVOĐENJA ODLUKE O KVALITETU TEČNIH NAFTNIH GORIVA





1. Ovim uputstvom uređuje se način provođenja Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva ("Službeni glasnik BiH", broj 10/24).

2. Kontrolu kod puštanja tečnih naftnih goriva u promet na tržište Bosne i Hercegovine, tj. kontrolu domaće proizvodnje na izlasku iz rafinerije i kontrolu pri uvozu, obavljaju organi tržišne inspekcije u sastavu entitetskih uprava za inspekcijske poslove i Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

3. Svi pumpni automati koji se koriste za isporuku tečnog naftnog goriva moraju biti obilježeni u skladu sa zahtjevima standarda BAS EN 16942. Naljepnice na pumpnim automatima moraju biti ispisane crnim slovima na bijeloj ili srebrnoj podlozi. U skladu sa članom 43. stav (1) Odluke, obaveza obilježavanja pumpnih automata propisana Odlukom nastaje najkasnije u roku do godinu dana od dana stupanja na snagu Odluke.

Pumpni automati mogu biti dodatno obilježeni komercijalnim nazivom goriva u skladu sa kvalitetom koji se isporučuje krajnjem korisniku pod uslovom da ne krše pravila propisana članom 7. Odluke.

4. Aditivirana tečna naftna goriva iz člana 15. stav (2) Odluke mora pratiti Izjava o aditivima u koju se upisuje: vrsta i svojstva aditiva, naziv aditiva, proizvođač aditiva, izjavu energetskog subjekta da je aditiv u gorivo dodato prema preporuci proizvođača.

Sastavni dio ovog uputstva je Izjava o aditivima.

Ovlaštene benzinske pumpe su sve pumpe registrirane u vlasništvu preduzeća prema važećim propisima entiteta Bosne i Hercegovine i propisima Brčko distrikta Bosne i Hercegovine koja obavljaju djelatnost uvoza tečnih naftnih goriva, proizvodnje tečnih naftnih goriva, trgovinu tečnim naftnim gorivima, biogorivima, te koja obavljaju djelatnost trgovine motornim i ostalim tečnim naftnim gorivima u maloprodaji.

Specijalizirane cisterne u kojima se mogu dodavati aditivi prilikom prevoza su cisterne kojima se vrši prevoz tečnih naftnih goriva u skladu sa propisima entiteta BiH i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine o prevozu opasnih materija.

5. Organi tržišne inspekcije, pored količinske i organoleptičke kontrole, kontroliraju i usklađenost dokumenata koji prate tečna naftna goriva koja se stavljaju u promet na tržište Bosne i Hercegovine sa odredbama Odluke, o čemu izdaju odgovarajuću ispravu.

U okviru redovne kontrole inspekcijski organi vrše:




a) inspekcijski nadzor nad dostavom podataka nadležnim organima;

b) kontrolu posjedovanja i valjanosti rješenja o imenovanju sa obimom akreditacije;

c) uvid u obim akreditacije ispitnih laboratorija;

d) kontrolu kvaliteta naftnih derivata i odgovarajuće dokumentacije;

e) kontrolu provođenja programa i dinamike provođenja monitoringa;

f) kontrolu označavanja pumpnih automata; i

g) kontrolu popisanih i utrošenih količina goriva nakon stupanja na snagu ove odluke.

6. Dokumenti koji prate tečna naftna goriva koja se stavljaju u promet navedena u tački 5) ovog uputstva, a u skladu sa članom 29. Odluke su: Izjava o usklađenosti sa standardima kvaliteta tečnih naftnih goriva i Izvještaj o ispitivanju proizvoda (original ili kopija ovjerena od strane ovlaštenog tijela za ovjeravanje potpisa, rukopisa i prepisa u skladu sa važećim propisima u entitetima Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske te Brčko distriktu Bosne i Hercegovine). Ove dokumente osigurava dobavljač tečnih naftnih goriva i dužan ih je priložiti uz svaku pošiljku goriva.

Obrazac Izjave o usklađenosti sa odgovarajućim sadržajem štampan je kao Prilog IV Odluke. Uputstvo za ispunjavanje obrasca je sastavni dio ovog uputstva.

Uputstva o ispunjavanju obrasca


1. Svaka izjava o usklađenosti mora biti registrirana u Registru izjava o usklađenosti. Pod "registracijski broj" se upisuje redni broj iz Registra.

2. Pod "matični broj dobavljača" se upisuje matični broj dobavljača tečnog naftnog goriva, pod "naziv dobavljača" se upisuje naziv dobavljača tečnog naftnog goriva, zatim adresa dobavljača, broj telefona, broj faksa i e-mail adresa dobavljača i mjesto sjedišta dobavljača.

3. Pod "ime i prezime odgovorene osobe u pravnom licu" upisuje se ime i prezime odgovorne osobe u pravnom licu dobavljača.

4. Pod "naziv proizvoda" upisuje se proizvod označen odgovarajućim nazivom, odnosno standardom iz Odluke.

5. Pod "količina pošiljke" upisuje se količina tečnog naftnog goriva.

6. Pod "broj otpremnice" i "datum ili broj carinske deklaracije i datum" upisuje se broj otpremnice i datum ili broj carinske deklaracije i datum.

7. Ukoliko je tečno naftno gorivo višeg kvalitetnog nivoa potrebno je označiti kvadrat ispred.

8. U polju "poboljšane karakteristike" potrebno je navesti koje su to poboljšane karakteristike tečnog naftnog goriva te navesti standard kojim su propisane poboljšane karakteristike.

9. U polje "tečno naftno gorivo proizvedeno u" treba navesti državu porijekla tečnog naftnog goriva.

10. U polje "tečno naftno gorivo je ispitano u akreditiranoj laboratoriji" treba navesti naziv i sjedište laboratorije, broj rješenja akreditacije laboratorije koja je vršila ispitivanje tečnog naftnog goriva.

11. U polje "broj i datum izvještaja o ispitivanju" upisuje se djelovodni broj ispitivanja i datum ispitivanja ili izvještavanja tečnog naftnog goriva.

12. Na kraju teksta "pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću izjavljujem da tečno naftno gorivo, na koje se odnosi ova izjava, odgovara kvalitetu i graničnim vrijednostima definiranim Odlukom o kvalitetu tečnih naftnih goriva ("Službeni glasnik BiH", broj )" upisuje se broj službenih glasnika u kojima je objavljena važeća Odluka o kvalitetu tečnih naftnih goriva, kao i eventualne izmjene i dopune Odluke.

13. Na kraju obrasca upisuje se mjesto i datum ispunjavanja obrasca, te čitljivo ime i prezime odgovorne osobe, potpis i pečat firme.

NAPOMENA: Svi podaci se upisuju štampanim slovima, rukom, pisaćom mašinom ili računarom.

7. Goriva koja ne ispunjavaju zahtjeve kvaliteta propisane Odlukom ne mogu se stavljati u promet na tržište Bosne i Hercegovine. Osim goriva sa graničnim vrijednostima definiranim važećim datiranim izdanjima standarda u čl. 8, 9, 10. i 12. čija primjena je obavezna, na tržištu se mogu naći i goriva višeg kvalitetnog nivoa. Goriva koja imaju kvalitet iznad nivoa propisanog Odlukom mogu se stavljati na tržište saglasno članu 6. Odluke. Tečno naftno gorivo višeg kvalitetnog nivoa mora imati poboljšane određene fizičko-hemijske karakteristike i mogu se staviti na tržište goriva čiji kvalitet je definiran objavljivanjem novijih izdanja standarda za kvalitet tečnog naftnog goriva. Takva goriva moraju biti deklarirana navođenjem oznake novog izdanja standarda i isti moraju biti objavljeni na web stranici Instituta za standardizaciju Bosne i Hercegovine.

U članovima 8. i 9. Odluke o kvalitetu tečnih naftnih goriva je naznačeno da se moraju zadovoljiti svi zahtjevi standarda BAS EN 228+A1:2018 i BAS EN 590+A1:2018. U ovim standardima su date tabele o Zahtjevima i metodama ispitivanja za bezolovni benzin i dizel gorivo.

U standardu BAS EN 228+A1.2018 kod metoda za istraživački i motorni oktanski broj (RON i MON) navode se metode ispitivanja EN ISO 5164b i EN ISO 5163b. ("b"- Faktor korekcije od 0,2 za MON i RON mora se oduzeti za izračunavanje krajnjeg rezultata, prije izvještavanja u skladu sa zahtjevima Evropske direktive 98/70EC (1) uključujući naknadne amandmane (2), (3) i (11)). Standarad BAS EN 228+A1:2018 u tabelama 1 i 2 u napomeni datoj uz navedene standarde za RON i MON, poziva se i na tačku 5.7.2. ovog standarda u kojoj navodi da se za određivanje ovih parametara (RON i MON) mogu koristiti i alternativne metode u odnosu na one navedene u tabelama 1 i 2.

BAS EN 228+A1:2018 tačka 5.7.2. Arbitražne metode ispitivanja


U slučajevima neslaganja u pogledu motornog oktanskog broja i istaživačkog oktanskog broja, moraju se koristiti EN ISO 5163 i EN ISO 5164, respektivno. Za određivanje MON i RON mogu se koristiti i alternativne metode u odnosu na one navedene u tabeli 1. i tabeli 2, pod uslovom da te metode potiču iz priznate serije metoda i imaju validnu izjavu o preciznosti izvedenu u skladu sa EN ISO 4259, koje pokazuju preciznost najmanje jednaku preciznosti referentne metode. Kada se koristi alternativna metoda, ispitni rezultat takođe mora imati dokazivu vezu s rezultatom dobijenim korišćenjem referentne metode.

Takođe, u standardu BAS EN 590+A1:2018 su date tabele za opšte primjenljive zahtjeve i ispitne metode za dizel goriva. Kod metode za određivanje cetanskog broja su date metode BAS EN ISO 5165b; BAS EN 15195; BAS EN 16144 i BAS EN 16715. ("b"- - Za dizel goriva koja sadrže FAME-a iznad 2% ovo je dodatni zahtjev). Standard BAS EN 590+A1:2018 u tabeli 1 u napomeni datoj uz standard za cetanski broj, EN ISO 5165, poziva se na tačku ovog standarda 5.7.4. u kojoj se navodi da se za određivanje ovog parametra mogu koristiti i alternativne metode, pored onih navedenih u tabeli 1.

BAS EN 590+A1:2018 tačka 5.7.4.


U slučajevima neslaganja u vezi sa cetanskim brojem, mora se koristiti EN ISO 5165. Za određivanje cetanskog broja mogu se koristiti i alternativne metode u odnosu na one navedene u tabeli 1 i tabeli 3, pod uslovom da ove metode potiču iz priznate serije metoda i imaju važeće izjave o preciznosti, dobijene u skladu sa EN ISO 4259 koji pokazuje preciznost najmanje jednaku preciznosti citirane metode na koju se poziva. Kada se koristi alternativna metoda, rezultati ispitivanja moraju pokazivati slaganje s rezultatima dobijenim korišćenjem metode na koju se poziva.

U katalogu ispitinih metoda Instituta za standardizaciju BiH, postoje metode BAS ASTM koje su alternativne i koje se već koriste kao akreditovane kod Instituta za akreditaciju BiH.

Ukoliko su standardi predvidjeli korištenje alternativnih metoda koje imaju važeće izjave o preciznosti, te alternativne metode se mogu prihvatiti.

8. Ako dobavljač ili inspekcijski organ entiteta Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske ili inspekcijski organ Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine u postupku ispitivanja nisu zadovoljni rezultatima ispitivanja tečnog naftnog goriva, može se zahtijevati arbitražno ispitivanje. Arbitražni uzorak uzima inspekcijsko tijelo za ocjenu usklađenosti za oblast tečnih naftnih goriva i dostavlja ga inspekcijskom tijelu koje nije učestvovalo u postupku uzorkovanja goriva i čija laboratorija nije učestvovala u postupku ispitivanja goriva sa čijim rezultatima ispitivanja tečnog naftnog goriva postoji nezadovoljstvo.

9. U slučaju sumnje da gorivo ne odgovara standardima propisanim u Odluci, ne isključuje se pravo ministarstava nadležnih za energiju/energetiku i uprava za inspekcijske poslove u oba entiteta Bosne i Hercegovine i Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, da odrede ponovnu provjeru usklađenosti, odnosno ponovno ispitivanje tečnog naftnog goriva.

10. U periodu do imenovanja inspekcijskih tijela od strane Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, a prema rokovima i postupku definiranim u članu 24. Odluke, ocjenjivanje usklađenosti kvaliteta tečnih naftnih goriva će obavljati inspekcijska tijela imenovana do donošenja Odluke. Nakon isteka roka od 90 dana prestaju da važe rješenja o imenovanju inspekcijskih tijela koja su donesena prije stupanja na snagu Odluke.

Jedno inspekcijsko tijelo za ocjenu usklađenosti za oblast tečnih naftnih goriva može imati ugovor o ispitivanju sa više ispitnih laboratorija koje su akreditirane u skladu sa članom 25. Odluke.

11. Monitoring provode inspekcijski organi oba entiteta Bosne i Hercegovine i Vlade Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Obim minimalnog monitoringa za jednu sezonu definiran u Prilogu III Odluke odnosi se na broj uzoraka u svakom od entiteta Bosne i Hercegovine i Brčko distriktu Bosne i Hercegovine i ministarstva nadležna za energiju/energetiku u oba entiteta Bosne i Hercegovine, odnosno Brčko distriktu Bosne i Hercegovine, će utvrditi programe monitoringa u skladu sa Odlukom.

12. Troškove provjera navedene u tački 2) ovog uputstva snosi dobavljač, a troškove iz tačaka 8) i 9) ovog uputstva dobavljač snosi samo u slučaju kada rezultati ispitivanja budu negativni po tog dobavljača.

13. U slučajevima kada se utvrde odstupanja od propisanog kvaliteta, energetske i druge inspekcije primjenjuju kaznene odredbe iz Odluke u skladu sa entitetskim propisima i procedurama.

IZJAVA O ADITIVIMA

1. Naziv i svojstva aditiva

2. Proizvođač aditiva

3. Vrsta aditiva

4. Količina dodatnog aditiva

5. Izjava energetskog subjekta o svojstvima aditiva za gorivo i upotrebi aditiva - prema preporukama proizvođača:

Prema preporuci proizvođača aditiv_________ dodaje se u omjeru ______ mg/kg ili ______ ml/m3

6. Dopunska dokumentacija za aditive

Energetski subjekat odgovoran za dodavanje aditiva

____________

Ime i prezime

Broj 01-28-462-116/20
19. juna 2024. godine
Sarajevo


Ministar
Staša Košarac, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!